Door een bestuurswijziging bij de Haëlla Stichting ging er van alles mis met de betaalmogelijkheden bij de ABN AMRO. Elise Kant, directeur van de stichting, schreef de voorzitter uit maar werd door ABN AMRO ook zelf uitgeschreven en kon niet meer bij de rekeningen en ook niet meer betalen. Vrij onhandig voor een directeur. Navraag bij ABN AMRO leidde tot de mededeling dat alles opnieuw moest worden aangevraagd en deze fout van de bank zelf niet kon worden gecorrigeerd. Dit betekende het begin van een lang proces.
Na vier maanden was Elise het zat en postte een bericht op Linkedin over het gebrek aan snelheid én communicatie bij de bank en het maar niet oplossen van het probleem en zelfs de onmogelijkheid om een klacht in te dienen. Ze kon immers niet meer inloggen. Deze post leidde tot een stroom van reacties van andere fondsen en stichtingen die dit probleem maar al te goed herkenden.
Daarna volgde een soort soap van wel een pasje, waar niet mee ingelogd kon worden en toen dat uiteindelijk wel kon, bleken de rekeningen niet zichtbaar. Dit alles kostte Haëlla en haar bestuursleden door de telefonische onbereikbaarheid van de bank heel veel tijd. Elise besloot uiteindelijk te berichten over de groen met gele bank op Linkedin, dit leverde veel reacties op van stichtingen met gelijke ervaringen. Het resultaat: de bank kwam in actie!
Elise werd gebeld, de problemen werden opgelost er kwamen taart en bloemen, én de ABN AMRO kwam op bezoek om te leren van de ervaringen (dat er bijv.16 contactmomenten nodig waren voor dit was opgelost) en te praten over oplossingen.
Dankzij de enorme inzet van Elise is er nu een speciaal klachtenpunt opgericht bij ABN AMRO. Andere fondsen en stichtingen kunnen hier hun voordeel mee doen. Er zijn namelijk veel stichtingen die soortgelijke problemen ondervinden bij een bestuurswijziging.
Concreet:
Het is van groot belang dat organisaties die zich willen inzetten voor de oplossing van maatschappelijke en sociale problemen, of het nou om armoedebestrijding, natuurbescherming, kinderhulp of cultuur en sport gaat, hun werk op een normale manier kunnen uitvoeren. Daarvoor is het gebruik van een bankrekening, voor bijv. het ontvangen van donaties, voor het bestellen van hulpgoederen en medicijnen, essentieel.
Herken jij dit probleem?
Stichtingen die soortgelijke problemen ondervinden roepen wij op zich te melden bij de FIN. Wij zorgen dan dat je in contact worden gebracht met de klachtenbehandelaar van ABN AMRO.